066

Machinarium – Josef a Berta

2009

Dobrodružná počítačová hra od nezávislého českého studia Amanita Design. Vypráví příběh malého robota Josefa, který se ze šrotiště vrací do mechanického města, aby vysvobodil jeho obyvatele a svou kamarádku Bertu ze spárů zlotřilého Bratrstva černé čepice.

Hru vytvořil tým vedený designerem Jakubem Dvorským, autorem grafiky je výtvarník Adolf Lachman a život jí vdechl animátor Václav Blín. Oceňovanou hudbu složil Tomáš „Floex” Dvořák. Hru naprogramoval David „Oldes” Oliva, dále pak Jan Werner a zvukem hru doprovodil Tomáš „Moták” Dvořák.

Významná ocenění:

  • Independent Games Festival – Excellence in Visual Art (2009)
  • Gamasutra Annual Awards – Best Indie Game (2009)
  • PAX 10 Independent Games Showcase – Winner (2009)

Amanita Design
Amanita Design je české nezávislé studio stojící za úspěšnými dobrodružnými hrami Machinarium, Botanicula, CHUCHEL a sérií Samorost. Studio se dlouhodobě soustředí na tzv. adventury – hry s příběhem, hádankami a v případě Amanity zejména osobitou výtvarnou stránkou a důrazem na zvuky, hudbu a světy, ve kterých se odehrávají. Amanita se odkazuje českou tradici animovaného filmu a přináší do světa počítačových her vzácný dojem rukodělné výroby.

První hrou z produkce Amanity byl právě Samorost (2003), který původně vznikl jako diplomová práce Jakuba Dvorského, když dokončoval svá studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Samorost rychle okouzlil nejen Česko, ale rovnou celý svět, a během pár měsíců si ho na internetu zahrály miliony hráčů. Na úspěch prvního skřítkova dobrodružství navázal o dva roky později Samorost 2 (2005).

Dosud nejúspěšnějším dílem Amanity je Machinarium (2009), které vypráví příběh robůtka Josefa a jeho kamarádky Berty. Právě díky Machinariu se značka Amanita Design zapsala do povědomí hráčů po celém světě. Od té doby se studio věnuje výhradně vlastním autorským projektům – jedním z nich je i Botanicula (2012) od Járy Plachého. Ten pro Botaniculu poskládal zcela nový tým, čímž mimo jiné vznikla dlouhodobá spolupráce s kapelou Dva. Ústřední tým vedený Jakubem Dvorským se mezitím věnoval svému zatím nejambicióznějšímu projektu, tedy Samorostu 3 (2016).

Dva roky po uzavření samorostí trilogie spatřil světlo světa CHUCHEL (2018), komediální adventura rovněž z pera Járy Plachého. Ta z portfolia Amanity mírně vybočuje svým minimalistickým výtvarným zpracováním a důrazem na třeskutý humor, a ještě výrazněji než předchozí tituly se odkazuje na animovaný film a především grotesku. V následujících letech Amanita vydala pohádkovou adventuru Pilgrims (2019) a tajemnou puzzle hru týmu Radima Jurdy Creaks (2020). V současnosti Amanita připravuje 2 další tituly, přičemž o každou z nich pečuje vyhrazený nezávislý tým.

Adolf Lachman
Narodil se v roce 1977 v Pardubicích. Vystudoval Výtvarnou školu Václava Hollara v Praze a Akademii výtvarných umění v Ateliéru klasických malířských technik prof. Zdeňka Berana. Od roku 2008 je členem herního nezávislého vývojářského týmu Amanita Design, kde se jako grafik podílí na vývoji počítačových her a konkrétně stojí za tituly Machinarium a Samorost 3.

Už za studií se věnoval také plastice a počítačové grafice a po malířské praxi a tvorbě komiksu se dostal ke spolupráci s několika českými herními vývojářskými studii. Věnuje se ilustracím upraveným v počítači, kresbě a tvorbě trojrozměrných objektů. Jeho detailně zachycené reálie nebo digitálně upravené fotografické záběry detailů z prostředí, kde se střetává příroda a lidské zásahy mají blízko ke komiksovému science fiction nebo fantasy. Tvoří nové imaginární světy, kde je patrná nadsázka nebo absurdita nahlížení na svět. Jeho díla jsou doprovázena trefnými názvy, které dokreslují humorný nadhled autora.

Je inspirován futuristickými mechanismy, robotikou, subžánry sci-fi (cyberpunk, dieselpunk…), estetikou muzeí, vrakovišť či UrbExu a romantickými staromistrovskými krajinomalbami. Sám si tento svět nazval tzv. Postapokalyptickým romantismem a zobrazuje v něm vize biomechanického světa, kde se prolínají pokročilé technologie s fragmenty přírodních zákoutí ve skutečných či fiktivních místech.
Žije a pracuje v Lánech u Chrudimi.