044

Deep Blue versus Garri Kasparov

1996–1997
Výroba: IBM
Vývoj: Carnegie Mellon University
Autoři: Feng-hsiung Hsu, Thomas Anantharaman, Murray Campbell, Joel Benjamin

Dva různé zápasy, vždy na šest partií. Poprvé vyhrál Kasparov, úřadující mistr světa. O rok později, po několikaměsíčním vylepšování počítače nejlepšími programátory IBM, pečlivém studiu stovek partií, které kdy Kasparov sehrál, dokázal Deep Blue analyzovat 200 milionů pozic za vteřinu. Lidský mozek proti umělé inteligenci.

Osudný 44. tah v první hře druhého zápasu byla možná jen chyba softwaru, ale Kasparov v tom viděl cosi lidského, inteligentního a kreativního, což ho znejistělo a nakonec přivedlo k prohře. Kasparov požadoval odvetu, ale IBM superpočítač demontoval a odvetu odmítl.
Dodnes se vznáší nad vítězstvím počítače proti šachovému velmistrovi mnoho otázek bez odpovědí.

10.−17. února 1996, Kasparov – Depp Blue 4:2, dvě remízy
3.−11. května 1997, Deep Blue – Kasparov 3,5:2,5, tři remízy